
 

 

 

 

 

 

Censorship vs. self-censorship: 

 

Press control in Fiji and Singapore 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Marc Edge, Ph.D. 
Senior Lecturer and Head of Journalism 

School of Language, Arts and Media 
University of the South Pacific 

 
 
 
 
 
 

A PAPER PRESENTED TO THE FIJI LITERARY FESTIVAL, NADI, 6 OCTOBER 2011 



 1 

 
 
 

ABSTRACT 
 

Constraints imposed on the press in Fiji under the 2010 Media Decree have 

been compared with the system of press control in Singapore. The two 

systems are, however, quite different. Fiji imposed censorship and 

criminalized journalism ethics, while the more sophisticated system of press 

control that has evolved over the past 50 years in Singapore sees journalists 

exercise self-censorship. The press in Singapore was brought to heel over a 

period of decades by founding prime minister Lee Kuan Yew through 

regulation, licensing, and legal intimidation. Fiji’s press system is still 

evolving, but its use of prior restraint on publication and criminalization of 

journalism ethics are measures to which Singapore never resorted. 

Implications for the development of Fiji’s press are discussed. 

 



 2 

Fiji’s 2010 Media Industry Development Decree has been compared to restrictive press 

legislation in Singapore (Dutt, 2010; Seke, 2010). One analysis found the Fiji Media Industry 

Development Authority established by the decree to be very similar to Singapore’s Media 

Development Authority, which was set up in 2003. The power vested in the minister 

responsible for the appointment and dismissal of each Authority was found to be almost 

identical, as were the functions and powers of each Authority. Both the 2010 Media Industry 

Development Decree and the 2003 Singapore Media Development Media Act, the analysis 

noted, protect their respective Authority from liabilities, and both empower officials of the 

Authority to demand documents from journalists and news organizations. The courts, it 

noted, are also given similar powers to impose sanctions on journalists and news 

organizations. Differences noted in the Fiji decree included its use of existing media codes to 

establish guidelines for journalistic behavior, its establishment of a Media Tribunal to handle 

complaints, and the ability of parties to a complaint to challenge rulings of the Tribunal in the 

Fiji Court of Appeal. ‘Overall, the [Fiji] decree was drafted in the same vein as the Singapore 

Act and many of the sections were copied word-for-word by the Fiji decree’ (Dutt, 2010, p. 

86).  

The Fiji Times reported in 2008 that Prime Minister Frank Bainimarama called on senior 

media executives in a meeting to act more like the Singapore media and to be more ‘pro-Fiji’ 

(News heads, 2008). A controversial report on media ordered by the Fiji Human Rights 

Commission earlier that year had urged that ‘wise restraints . . . be culled from the Singapore 

legislation on the establishment of a Media Development Authority’ and noted that a version 

of the Singapore legislation had recently been adopted by Tonga (Anthony, 2008, p. 95). The 

report was released shortly after the publisher of the Fiji Sun newspaper was deported 

because the interim government claimed he was a danger to national security (Media body, 

2008). Local media outlets refused to participate in the review process because they 



 3 

considered the report’s author to be biased and the Fiji Human Rights Commission to be pro-

regime. The report also recommended a 7 percent tax be levied on media revenues to fund the 

Authority and urged that no work permits for expatriates in the media industry be renewed 

and that no further work permits be issued (Panapasa, 2008).  

While wording of the 2010 Media Industry Development Decree may be similar to legislation 

in Singapore, its effect is considerably different for the news media in Fiji, especially while 

provisions of the 2009 Public Emergency Regulation (PER) remain in place. The PER, which 

was imposed after a court ruling found the 2006 military coup illegal, placed strict oversight 

on media, including censorship. It was originally put in place for 30 days but has been 

extended for more than two years. Censorship has never been imposed on news media in 

Singapore since the country gained its independence, and criminal sanctions on journalists 

and media organizations for ethical violations are not contained in any law. The Singapore 

Media Development Authority, which replaced the Singapore Broadcasting Authority, 

regulates only broadcasting and online media, while print publications are regulated mostly 

by the 1974 Newspaper and Printing Presses Act. Movies, computer games, and music are 

censored by the Ministry of Information, Communications and the Arts (MICA), while 

pornography and magazines such as Playboy and Cosmopolitan are prohibited under the 

Undesirable Publications Act (Gomez, 2005). 

There are parallels to be drawn between media regulation in Fiji and Singapore, however, and 

lessons to be learned. But to understand the applicability of Singaporean press legislation to 

Fiji, it is first important to understand the similarities and differences in the two countries, as 

well as the particular context in which press controls evolved in Singapore. 

 
 
 



 4 

Country comparison 
 
Fiji and Singapore share several similarities but also exhibit some important differences. Both 

are island nations and former British colonies. Singapore has a population of about 5 million 

living on only 694 square kilometres just north of the equator at the tip of the Malay 

Peninsula in Southeast Asia. Fiji’s population of about 850,000 is spread out over more than 

18,000 square kilometres. Singapore obtained its independence in 1963 and was a province of 

neighboring Malaysia for two years before becoming a sovereign nation. Lacking any natural 

resources – even its water supply has to be imported by pipeline from Malaysia – Singapore 

has nonetheless emerged as one of the “tiger economies” of Asia. Situated on the eastern end 

of the Straits of Malacca on the main east-west shipping route, Singapore leveraged its 

excellent natural harbor to become a centre for world trade. It has also harnessed its 

impressive infrastructure and the industriousness of its workforce to become a world capital 

for information technology. Singapore’s rapid industrialization has seen its per-capita GDP 

rise to third in the world by 2010, according to the IMF, behind only Qatar and Luxembourg. 

Fiji, by contrast, ranked 123rd, one spot ahead of Mongolia but behind Turkmenistan, 

Namibia, and the Republic of the Congo.  

Singapore’s economic success has been largely credited to the guidance of founding prime 

minister Lee Kuan Yew, who served in that post from 1959 until 1990. A major component 

of Lee’s nation building strategy was bringing to heel Singapore’s press, which had been 

dominated by expatriate journalists and was harshly critical of his party’s policies. As a 

result, Singapore’s media is tightly controlled and its government has been regularly 

criticized for restricting press freedom. Paris-based Reporters Without Borders ranked 

Singapore 136th out of 178 countries in its 2010 Press Freedom Index, placing it last among 

developed economies. New York-based Freedom House placed Singapore 150th out of 196 

countries in its 2011 ranking of press freedom, with a press rated Not Free at a numerical 



 5 

score of 68 on its 100-point scale. Fiji was paradoxically ranked lower than Singapore at 

149th out of 178 countries by Reporters Without Borders, but higher than Singapore by 

Freedom House at 124th out of 196 countries, with a press rated Partly Free at a score of 57. 

Fiji’s ranking by Freedom House had fallen sharply since 2005, however, when its press was 

rated Free, and its score worsened by 14 points after the 2010 Media Decree was enacted. Its 

current score places Fiji only three points from the organisation’s Not Free category, which 

starts at a score of 60. 

Freedom of speech and expression are theoretically guaranteed by Article 14 of Singapore’s 

constitution, but these rights have been severely limited in practice. Along with prohibiting 

the publication of anything that would ‘excite disaffection against the Government’ or even 

‘raise discontent or disaffection amongst the citizens of Singapore’, the 1964 Sedition Act 

prohibits the publication of anything that would ‘promote feelings of ill-will and hostility 

between different races or classes’. This proscription was the result of clashes brought by 

Singapore’s delicate ethnic balance of roughly 75 percent Chinese, 15 percent indigenous 

Malay, and 10 percent Tamil, whose ancestors were brought by the British colonists as 

indentured workers from Sri Lanka, which was then known as Ceylon.  

Multicultural balance 

Fiji and Singapore also share this history of ethnic tensions that have occasionally boiled over 

into violence. Singapore responded to race riots in 1950 and 1964 by prohibiting in the 1964 

Sedition Act the publishing of material likely to inflame racial or religious tensions. The first 

episode that showed the power of the press to engender ethic violence in Singapore occurred 

in 1950, when newspaper coverage of a high-profile custody case led to rioting by Muslims. 

The case involved 13-year-old Maria Hertogh, who had been born to Dutch parents and 

baptized a Catholic but was raised by a Muslim family after being separated from her parents 



 6 

during their evacuation of Singapore during the Japanese invasion in World War II. As a 

result, the girl was renamed Nadra and raised in the Islamic religion after losing contact with 

her parents, who fled to Holland. When they learned of her whereabouts in Singapore several 

years after the war, her parents sought and were granted a custody order. Maria’s adoptive 

parents attempted to thwart the order by marrying her to an imam, but her natural parents 

contested the marriage on the grounds that she was under age. Maria declared her desire to 

remain a Muslim in Singapore rather than return to her natural parents in Holland. ‘I am a 

Muslim girl and I want to stay with my husband’, she told the Straits Times. Coverage of the 

case was sensational, with the English-language Standard newspaper featuring a front-page 

picture of the girl holding hands with the Mother Superior in the Catholic convent she had 

been ordered sent to by the court pending an appeal of the custody order. Malay-language 

newspapers, by contrast, featured pictures of Maria weeping and carried reports of her 

distress. Two Muslim newspapers formed a ‘Nadra action committee’ and framed the conflict 

as one between Christianity and Islam. Rioting broke out when the verdict was announced 

that Maria would be returned to her natural parents, with mobs of angry Muslims roaming the 

streets, beating and killing Europeans. By the time order was restored three days later, 

eighteen people had been killed and 173 injured. An inquiry blamed press coverage for 

inflaming racial and religious tensions (Turnbull, 1995). The Hertogh case has ever since 

been cited as an exemplar of the need for responsibility by the press in covering racial and 

religious issues in Singapore. 

Another race riot that broke out in 1964 was twice as deadly. It followed a months-long 

campaign by Malay-language newspapers that portrayed the Singapore government as biased 

against indigenous Malays because they were not being afforded the same privileges that they 

enjoyed in Malaysia. The vituperative nature of the campaign against the prime minister 

prompted Lee Kuan Yew to file a lawsuit against the Utusan Melayu newspaper. Tensions 



 7 

were thus high when a parade on the Prophet Mohammed’s birthday turned violent, with 

Malays attacking police and Chinese. On the first night of violence, four people were killed 

and 178 were injured. A curfew was imposed, but the Chinese secret society organized 

revenge attacks against Malays. After a week of violence 24 people had been killed and 460 

injured, with thousands arrested. The violence flared up again a month later after a Malay 

trishaw driver was killed, and another dozen deaths and 87 injuries were incurred before 

order was restored. In total, the violence caused 36 deaths, 556 injuries, and 3,000 arrests. 

The riots brought a call for regulation to prevent the press from inciting race hatred, resulting 

in such provisions being included in the 1964 Sedition Act. After Singapore separated from 

Malaysia in 1965 over racial policies, violence broke out again in neighboring Kuala Lumpur 

between Malay and Chinese in 1969. A heavy military presence on the streets of Singapore, 

however, deterred violence from spreading there. The government also moved quickly 

against the press. The Utusan Melayu newspaper was banned for fomenting Malay 

nationalism, and the circulation of other Malaysian newspapers was restricted.  

Lee versus the press 

Lee Kuan Yew waged a campaign against the dominant English-language daily, the Straits 

Times, even before his election as Singapore’s first prime minister in 1959. The newspaper 

had opposed both Lee’s party, the People’s Action Party (PAP), and its platform of union 

with Malaysia. At an election rally, the Cambridge-educated lawyer and union organizer 

issued the first of what would become a series of stern warnings to the press. 

Any newspaper that tries to sour up or strain relations between the Federation 
and Singapore after May 30 will go in for subversion. Any editor, leader 
writer, sub-editor or reporter that goes along this line will be taken in under 
Preservation of Public Security Ordinance. We shall put him in and keep him 
in (Quoted in Hoffman, 1959). 
 

In a front-page editorial, Straits Times editor Leslie Hoffman averred that “not since the 

Japanese conquered this island in Feb 1942, has the press of Singapore faced such a grave 



 8 

threat as it does today” (Hoffman, 1959). In a letter to the editor, Lee reversed course, saying 

he was only talking about the foreign-owned press. The Straits Times was preparing to move 

its headquarters to Kuala Lumpur, Malaysia, in an attempt to become a pan-Malaysian 

newspaper, keeping only a skeleton staff at Times House in Singapore. Lee’s letter to the 

editor made it clear that he considered the Straits Times a foreign newspaper and claimed that 

he believed Singapore-based publications should enjoy press freedom.  

We of the PAP believe just as zealously in the freedom of the press. If locally-
owned newspapers criticize us, we know that their criticism, however wrong 
or right, is bona fide criticism because they must stay and take the 
consequences of any foolish policies or causes they may have advocated. Not 
so the birds of passage who run the Straits Times. They have run to the 
Federation, from whose safety they boldly proclaim they will die for the 
freedom of Singapore (Quoted in Turnbull, 1995). 
 

Ironically, when Malaysia imposed a 20-percent limit on foreign ownership of  its 

newspapers in 1972, the Straits Times was forced to sell 80 percent ownership of its 

Malaysian edition, which was renamed the New Straits Times. To this day, neither newspaper 

is allowed to be circulated in the other country. Upon returning its headquarters to Singapore, 

Straits Times management found itself in the midst of a war between Lee and the press that 

would result in a series of restrictive laws aimed at curbing press freedom. In 1971, Lee had 

accused the Chinese-language newspaper Nanyang Siang Pau of promoting communism and 

fomenting racial unrest with its criticism of a decline in Chinese-language education. In May 

of that year, four employees of the newspaper were arrested under the Internal Security Act. 

Lee then accused the English-language Eastern Sun of receiving communist funds from Hong 

Kong to engage in covert operations, or ‘black ops’. It soon closed after its senior staff quit 

rather than work under this suspicion.  

The newly-created Singapore Herald criticized these moves, so Lee withdrew all government 

advertising from its pages and revoked its government press credentials. Other newspapers in 

the region, including the Melbourne Age and the Bangkok Post, rallied to assist the Herald by 



 9 

sending journalists to replace expatriates who had their work visas revoked. The Hong Kong 

Standard pledged a half million dollars in support of the Herald. Lee summoned Standard 

publisher Sally Aw to a press conference at the Singapore airport, along with her bankers 

from New York City. He demanded to know the source of the funds, and he prevailed on the 

Chase Manhattan bank to cut off funding for the Herald. This tactic backfired on Lee, as 

public sympathy and a resulting ‘Save the Herald’ campaign saw its circulation quadruple. 

Lee won in the end, however, when he simply withdrew the newspaper’s publishing licence 

and expelled its newly-unemployed expatriate journalists (Turnbull, 1995; Seow, 1998). 

According to George (2007a), the government miscalculated when it assumed that the 

Nanyang Siang Pau would be silenced by the arrests, and when it continued to protest in print 

it precipitated a crisis of credibility for the government. 

One interpretation of events is that the Eastern Sun and the Herald were 
dragged into the web by Nanyang Siang Pau’s intransigence – showing how 
raw coercion can spin out of control. . . . According to this theory, the Eastern 
Sun was sacrificed as a red herring (George, 2007a, p. 134).  
 

Singapore press laws 

The ultimate press deterrent of newspaper licensing was a legacy of colonialism that 

Singapore inherited from Great Britain in the form of the colonial government’s Printing 

Presses Act of 1920. The authoritarian model of press regulation, however, would become 

even more harshly applied under Lee (Ang, 2002). In a 1973 speech to the annual Press Club 

dinner, the prime minister issued a stern warning. 

Every morning my task begins by reading five – four now – newspapers. And 
it’s a tiresome business. I note the scurrilous, the scandalous. I can live with 
that. But when any newspaper pours a daily dose of language, cultural, or 
religious poison, I put my knuckle-dusters on as the first stage. If you still 
continue, then I say here are the stilettos, choose your weapons (Quoted in 
Seow, 1998, p. 106).  

 



 10 

Within months, the government announced the 1974 Newspaper and Printing Presses Act 

(NPPA), under which all newspaper companies were required to convert from private to 

public ownership, with their shares traded on the stock market. The act required that all 

directors of newspaper companies in Singapore be citizens of Singapore and also prohibited 

foreign funding of newspaper corporations without government approval. Only Singaporeans 

and corporations approved by the government were deemed eligible to hold management 

shares, which controlled editorial policy. A percentage of management shares were required 

to be held by government-controlled companies, which placed representatives on the 

newspapers’ boards and at the heads of their executive committees (Tsun, 2008). At times, 

these representatives have included the prime minister’s former press secretary and the 

former head of Singapore’s secret service. In 1977, the act was amended to restrict ownership 

of shares by any one person to 3 percent (George, 2007a). 

The early 1980s saw a series of heavy-handed government measures that led to the creation 

of a government-controlled newspaper monopoly. The transformation of the Singapore press 

was prompted by the PAP’s loss of a seat in Parliament in a 1981 by-election. The 

government, which had won all seats in the previous three general elections dating to 1968, 

blamed press coverage. In 1982, the Nanyang Siang Pau was forced to merge with another 

Chinese-language daily, the Sin Chew Jit Poh, to form Zaobao, a broadsheet whose online 

edition is now the most widely-read Chinese language newspaper site in the world (Ang, 

2007). The newspaper became the cornerstone of Singapore News and Publications Ltd. 

(SNPL), which was also given ownership of the New Nation, an afternoon daily the Straits 

Times had recently started publishing. According to Turnbull, who wrote the official history 

of the Straits Times on the occasion of its 150th anniversary, the government at first wanted 

the Straits Times to hand over both its Business Times and the New Nation to SNPL, along 

with their staffs, because it was considered in the national interest that the Chinese newspaper 



 11 

group also publish dailies in English. A compromise was finally reached in which only the 

New Nation was ceded to SNPL, without its staff. ‘In return the [Straits Times] group would 

be guaranteed freedom from competition in the English-language morning market for three 

years and would be permitted to publish its own Chinese-language newspaper’ (Turnbull, 

1995, pp. 342-343).  

In 1984, a merger between the Straits Times group and SNPL was announced, leading 

shocked journalists to demonstrate with placards against the consolidation of all newspapers 

in Singapore into one publishing company. The government denied it was behind the move, 

but according to former Singapore solicitor general Francis Seow, “Lee’s fingerprints could 

be seen all over the merger agreement” (Seow, 1998, p. 123). Singapore Press Holdings went 

on the Singapore stock exchange as the country’s sixth-largest listed company, its largest 

industrial group, and its only monopoly. MediaCorp, which owns 80 percent of broadcast 

outlets in Singapore, is wholly owned by Temasek Holdings, an investment company owned 

by the government. 

After achieving dominance over its domestic press by the mid-1980s, the Singapore 

government then moved against the foreign press, which had become popular in Singapore 

and had begun to report on domestic issues (Tsun, 2008). Singapore did so by amending the 

NPPA to severely restrict the circulation of publications whose coverage it considered 

unfavorable or even overly political. In 1986, the NPPA was amended to enable the 

government to restrict sales of foreign publications deemed to be interfering with domestic 

politics (George 2002). Time magazine, the Asian Wall Street Journal. and the Economist 

soon had their circulations cut by 90 percent, or were ‘gazetted’, after they refused to publish 

full-length, unedited replies by the Singapore government to articles critical of Singapore’s 

policies. The Far Eastern Economic Review discontinued sales in Singapore altogether for a 



 12 

time after the government cut its circulation in 1988 by almost 95 percent – from 9,000 

copies a week to 500 – for the same reason. The Singapore government responded to 

criticism that it was engaging in censorship by again amending the NPPA to allow 

Singaporean printers to reproduce gazetted foreign publications without infringing copyright 

laws. No advertisements were printed in these copies of the Far Eastern Economic Review 

and other such publications which appeared with white spaces where advertisements had 

been. In 1990, the government amended the Act again to license foreign newsweeklies that 

sold more than 300 copies. Hong Kong-based magazine Media, which covered advertising, 

reduced its circulation in Singapore from 1,500 to 299 as a result (Wallace, 1995).  

Foreign media outlets have also been taken to task for criticising Singapore’s judiciary by 

being charged with contempt of court. Newsweek magazine and two of its employees were 

found guilty of contempt in 1974 for having scandalizing the courts of Singapore by 

observing that their decisions ‘did little to dispel the notion that the courts here are little more 

than extensions of the one-party system’. The Asian Wall Street Journal was found in 

contempt of court in 1991 for an article that suggested the judiciary in Singapore was biased 

in its defamation ruling that year against the Far Eastern Economic Review (Tsun, 2008). The 

International Herald Tribune was also found in contempt of Singapore’s courts in 1995 for 

publishing a commentary by an American educator that suggested some Asian leaders relied 

on a compliant judiciary to bankrupt opposition politicians (Shenon, 1995). As a result, noted 

the Columbia Journalism Review, the International Herald Tribune stopped printing articles 

critical of Singapore (Wallace, 1995). 

The Internal Security Act allows for detention without trial in Singapore, although the last 

time it was used against journalists was in the Nanyang Siang Pau case in 1971. The Official 

Secrets Act has also been used against journalists. The Business Times received a leaked 



 13 

government estimate of the country’s economic growth for the second quarter of 1992 only to 

be charged, convicted, and fined for publishing confidential information before it was 

officially released (Ang, 2007).  

OB markers  

A salient fact about the most draconian pieces of legislation in Singapore – the Internal 

Security Act, the Sedition Act, and the Official Secrets Act – is their rare deployment against 

the press, noted Tsun (2008, p. 883).  

Singapore’s elaborate press control regime performs its role not so much by 
crude and illiberal control but through political and punitive coercion. . . . 
Within a framework where the political leadership’s first priority is to win the 
arguments to gain acceptance and consent, these repressive laws serve more as 
a deterrent back-up and a potent symbol. 
 

The PAP’s tight grip on media in the city state has allowed it to retain political power 

continuously since 1959. Elections are a foregone conclusion in Singapore because 

opposition parties, knowing they have no chance to defeat the PAP at the polls, never 

nominate enough candidates to win the election, hoping at best for a few candidates to be 

elected in a protest vote. This is largely a result of the fact that the press is discouraged from 

covering opposition politicians. According to a former Straits Times journalist turned scholar, 

the Singapore media did not publish images showing crowd sizes at political rallies for more 

than 20 years.  

If such photographs or video footage were used, they would show upwards of 
10,000 thronging some opposition rallies with only a few hundred showing up 
at PAP events. . . . The consistent refusal by all newspapers and broadcasters 
to use any wide-angle images of rally crowds could hardly be anything other 
than a politically motivated blackout (George, 2007b, p. 901). 

 The Straits Times finally ended the two-decade blackout, noted George, late in the 2006 

Singapore election campaign, but only after such pictures were published online by 

independent bloggers. The concession, he noted ‘did little to ameliorate the perception of 

bias’ on the part of the Straits Times (George, 2007b, p. 901). 



 14 

Politics, in fact, is not a topic for media coverage at all in Singapore, as journalists there are 

discouraged from covering public policy issues. After Straits Times columnist Catherine Lim 

was critical of the government in 1994 for a lack of promised consultation and for large pay 

rises given to senior ministers, then-prime minister Goh Chok Tong responded that she 

should enter politics if she wished to comment on government policy (Chua, 1994). 

According to Lee (2006), Goh’s rejoinder to Lim was the first use of what are known in 

Singapore as ‘OB markers’, which denote what is ‘out of bounds’ for acceptable political 

discourse. ‘The PAP summons the use of OB-markers to publicly rebuke political 

transgressors or “trouble-makers”, a tactic that is highly effective in a society where “face” is 

of utmost importance’. In refusing to delineate the OB markers, noted Lee, the government 

often uses them retroactively, thus achieving ‘a sophisticated mode of auto-regulation to 

enforce mass subjugation and discipline’ (Lee, 2006, p. 67).  

‘Calibrated’ coercion 

The system of press control in Singapore, unlike the one in Fiji which relies on censorship 

and punitive laws, is subtle and sophisticated and relies on a legislative mechanism that has 

been constantly refined over a period of decades. What it has achieved is a system that has no 

need for censorship because it coerces journalists into censoring themselves. Self-censorship 

by journalists has thus been called ‘Singapore’s shame’ (Gomez, 1999). George (2002a) calls 

the system of press control in Singapore ‘calibrated coercion’. Recourse to draconian 

measures such as the Internal Security Act or the Sedition Act by the government, he notes, 

might have risked ‘stripping the consensual aspect of its rule and exposing the raw coercive 

power underneath’. Instead of censoring, jailing, or fining journalists to bring the press into 

line, the government has crafted a framework of ownership and management control that has 

turned the Singapore press into ‘willing ideological vehicles of the state’. 



 15 

Even as it maintains and updates its arsenal of coercive powers, the Singapore 
government appears to have committed itself to the principle of strategic self-
restraint, calibrating its coercion to get the job done with as little force as 
necessary. (George, 2002a, p. 135) 
 

The defining legislative initiative that brought the press in Singapore under the thumb 

of the ruling PAP was the 1974 Newspaper and Printing Presses Act, which has been 

continuously amended ever since to remove any possibility of dissent against the 

government’s hegemony. Its enactment, according to Tsun (2008, p. 890), laid a 

foundation for the subsequent development of a ‘much more sophisticated regulatory 

framework against the press – far beyond the imagination and contemplation of 

politicians and the citizens in 1974’. The creation of management shares, according to 

Tsun (2008, p. 886), was an idea that ‘worked so well in terms of achieving the 

desirable level of calibrated control that the political leadership found no reason to 

resort to using the Internal Security Act’. By employing a ‘sophisticated idea from 

corporations law’, the influence of government could infiltrate to the highest level of 

the corporate entities that it had ordered be created. 

Management shares allocated to banks and other establishment figures 
. . . served as a critical mechanism for the government to influence a 
newspaper’s workings without directly interfering with ownership and 
provided effective control of the board and top editorial positions 
(Tsun, 2008, p. 885).  
 

While the NPPA retained the trump card of licensing approval, according to George 

(2002a, p. 135), its mandated public ownership and subsequent refinements qualify as 

nothing less than ‘unique legislative innovations of subtle genius’. By shifting the 

burden to the press itself to practice self-censorship, critics tend to blame the 

newspapers instead of the government-imposed system under which they publish. 

‘This is quite unlike 1971, when, as the ‘Save the Herald’ campaign demonstrated, 



 16 

critics viewed newspapers as victims of government repression’ (George, 2002a, p. 

135). 

The PAP has achieved effective guidance of the press without either 
nationalizing ownership or brutalizing journalists. . . . Not all these 
stakeholders are happy with the system, all of the time. However, none of 
them has been so unhappy as to opt out of it entirely (George, 2002a, p. 135). 
 

Public listing meant that the PAP did not have to deal with powerful press-owning families 

like the Lee Rubber family that was behind the Nanyang Siang Pau. The creation of 

management shares to be held by government nominees, noted George (2002a, p. 135), also 

institutionalized a ‘mechanism for the government to influence a newspaper’s editorial 

direction without totally subverting the market’.  

 
Comparability of control 

Whether Singapore’s system of press control would work in Fiji, or any other country that 

lacks the unique characteristics that Singapore exhibits, is doubtful. The solution applied to a 

perceived problem with the press in Singapore would quite likely fail in another context 

exhibiting significant differences in political, economic, and cultural constraints. George lists 

Singapore’s small geographic size, economic success, low unemployment, and high standard 

of living as factors that enable the government there to control its press without significant 

public dissent. ‘The PAP is certainly unusual in its capacity to practise calibrated coercion. It 

may even be unique. . . . Thus, it is unclear whether other states would be able to apply 

calibrated coercion as adeptly as has Singapore’ (George, 2002a, p. 143).  

The provisions of Fiji’s 2010 Media Industry Development Decree may be similar to those of 

the 2003 Singapore Media Development Media Act, but the fact that the former applies to the 

printed press while the latter does not obviates much of the journalistic comparability. It is 

doubtful nonetheless whether a Singapore-style press control system would work in Fiji, 

given the latter’s low standard of living, high unemployment, different geography, and 



 17 

unique political, historical and cultural antecedents. Whether Fijians want a press control 

system similar to that in Singapore is another matter altogether. Singapore’s system of press 

control, which might be characterized as draconian but sophisticated, has resulted in much 

international criticism, although, unlike Fiji, it has not been expelled from the 

Commonwealth. Singapore’s political system, however, has been described as an ‘electoral 

autocracy’ – a state that has elections without democracy – and is one of only two remaining 

such systems (the other being Malaysia) of the seven that existed in the 1960s and 1970s 

(Diamond, 2002). Fiji’s system of press control, which might be characterized as draconian 

and unsophisticated, deserves much of the international opprobrium it has received. Whether 

or not censorship and other provisions of the 2009 Public Emergency Regulation are lifted 

sufficiently far in advance of promised elections in 2014 as to allow for a fair contest will go 

a long way to deciding what brand of democracy results, if any.  

Under the PER, Fiji’s news media are not allowed to discuss sensitive political issues, which 

would be required for free and fair elections are to be held. One of the hallmarks of press 

freedom, according to Hachten and Scotten (2007, p. 19) is ‘the right of the press to report 

on, comment on, and criticize its own government without retaliation or threat of retaliation’. 

This ‘right to talk’ politics is comparatively rare, however, existing in only a dozen or so 

Western democracies despite many authoritarian governments claiming to allow a free press 

(Hachten & Scotten, 2007). In a press system that includes censorship and punitive laws 

aimed at journalists, an electoral autocracy is much more likely to result than a democracy in 

which the press has the right to talk politics. 

  



 18 

References 

Ang, P. H. (2002).  Media and the flow of information. In da Cunha, D. (Ed.) Singapore in 
the New  Millennium: Challenges Facing the City-State. Singapore: Institute of 
Southeast Asian Studies, 243-268. 

Ang, P. H. (2007). Singapore Media. Retrieved 21 September 2011 from 
http://journalism.sg/wp-content/uploads/2007/09/ang-peng-hwa-2007-singapore-
media.pdf. 

 
Anthony, J. M. (2008). Freedom and Independence of the Media: An Inquiry. Suva: Fiji 

Human Rights Commission.  
 
Chua, M. H. (1994) PM: No erosion of my authority allowed. The Straits Times, December 5. 

Diamond, L. (2002). Thinking about hybrid regimes. Journal of Democracy 13(2), 21-35. 
 
Dutt, R. R. (2010). The Fiji media decree: A push towards collaborative journalism. Pacific 

Journalism Review 16(2), 81-98. 
 
Freedom House, Freedom of the Press 2010. New York: Freedom House. 
 
George, C. (2007a). Consolidating authoritarian rule: Calibrated coercion in Singapore. The 

Pacific Review 20(2) 127-145. 
 
George, C. (2007b). Credibility deficits: Why some news media don’t pay the price. 

Journalism Studies 8(6), 899-908. 
 
Gomez, J. (1999). Self-censorship: Singapore’s Shame. Singapore: Select Books.  
 
Gomez, J. (2005). Freedom of Expression and the Media in Singapore. London: Article 19. 
 
Hachten, W. A. & Scotten, J. F. (2007). The World News Prism: Global Information in a 

Satellite Age. Malden, MA: Blackwell. 
 
Hoffman, L. (1959). Think Again, Mr Lee. The Straits Times, 20 May. 

Lee, T. (2006). Towards a ‘New Equilibrium’: The Economics and Politics of the Creative 
Industries in Singapore. The Copenhagen Journal of Asian Studies 24, 55-71.  

 
Media body rejects report. (2008). Fiji Times, 7 March.   
 
News heads clear air. (2008). Fiji Times, 6 May.   

Panapasa, G. (2008). Media report calls for training authority. Fiji Times, 1 March. 
 
Seke, S. (2010, April 9). Fiji’s Singapore-style media model worrying. Retrieved 18 

September 2011 from ww.radioaustralia.net.au/pacbeat/stories/201004/s2868064.htm. 



 19 

 
Seow, F. T. (1998). The Media Enthralled: Singapore Revisited. London: Lynne Rienner. 

Shenon, P. (1995) Paper Told to Pay $678,000 in Singapore Suit, New York Times, 27 July. 
 
Tsun, H. T. (2008). Confining the Freedom of the Press in Singapore: A ‘Pragmatic’ Press for 

‘Nation-Building’? Human Rights Quarterly 30(4), 876-905. 
 
Turnbull, C. M. (1995). Dateline Singapore: 150 Years of the Straits Times. Singapore: 

Singapore Press Holdings. 
 
Wallace, C. P. (1995) Singapore’s grip. Columbia Journalism Review, November/December, 

19. 
 


	Shenon, P. (1995) Paper Told to Pay $678,000 in Singapore Suit, New York Times, 27 July.

