. the International
Article Communication Gazette

the International

Singapore-style press ot o Sy 295274
control? Not in Fiji Reprints and pemisions

sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav
DOI: 10.1177/1748048513516903

Ma.l"C Edge gaz.sagepub.com
California State University, Fresno, USA @SAGE
Abstract

Constraints imposed on the press in Fiji under the 2010 Media Decree have been
compared with the system of press control in Singapore. The two systems are, how-
ever, quite different. The type of hegemonic control that has been achieved in Singapore
is unlikely to be replicated in Fiji. The press in Singapore was brought to heel over a
period of decades through regulation, including licensing, and legal intimidation in a
sophisticated system that utilizes corporate control to ensure that journalists exercise
self-censorship. A military dictatorship in place in Fiji since 2006 instead criminalized
journalism ethics in the Media Decree and has engaged in repression and censorship of
journalists. Fiji’'s press system, and the regime’s attempts to control it, were the subject
of intense scrutiny in advance of elections planned for September 2014.

Keywords

Fiji media, hegemony, media development authority of Singapore act, Media Industry
Development Decree 2010, Newspaper and Printing Presses Act (Singapore), press
control systems, press freedom, Singapore media

Fiji has been wracked by a series of coups since gaining independence from Great
Britain in 1970. Coups in 1987, 2000, and 2006 resulted from political instability
brought by ethnic conflict between an indigenous Fijian majority and an Indo-
Fijian minority. Recurring military dictatorships drew sanctions, including expul-
sion from the British Commonwealth. The regime that took over in a 2006 coup
promised elections in 2009, but postponed them until 2014 because it claimed
political reforms were necessary to ensure genuine democracy. One such reform
was the 2010 Media Industry Development Decree (Media Decree), which has been
compared to restrictive press legislation in Singapore (Dutt, 2010; Seke, 2010). The
political system in Singapore has been seen as a model for other countries not just
for the high level of economic development it brought, but also for the political and

Corresponding author:

Marc Edge, Department of Mass Communication and Journalism, California State University, Fresno,
McKee Fisk Bld, Rm 236, 2225 E. San Ramon Ave., Fresno, CA 93740, USA.

Email: mail@marcedge.com



256 the International Communication Gazette 76(3)

social stability which resulted. Despite regular elections, the People’s Action
Party (PAP) has held power continuously since Singapore gained independence
in 1959. This continuity has allowed for the accomplishment of social and eco-
nomic goals, noted Sim (2001: 47), because it has simplified the political process for
government.

Its ability to push through tough policies without incurring crippling political costs is
envied by Taiwan and Hong Kong. ... Its unique combination of openness and regu-
lation is also praised and studied by Chinese Premiers. ... British PM [Tony] Blair
also highlighted Singapore as the best illustration of the parallel achievement on
economic success and social cohesion.

The political control exercised by the PAP in Singapore is widely seen as hege-
monic because it relies not on coercion but on consensus (Castells, 1988; Sim, 2006;
Tan, 2013). This article considers, through comparative analysis, whether hege-
monic control similar to that in Singapore is the likely outcome in Fiji under the
Media Decree.

Hegemonic control

Hegemony is a concept most often associated with the Italian writer Antonio
Gramsci, who described it as ‘the organization of consent’ (Simon, 1991: 2).
According to Gramsci (1971), the ruling class creates and perpetuates control in
a hegemonic society not by force but through cultural means via organizations such
as schools, mass media, the church, trade unions, and other state or civil associ-
ations. By controlling the agendas of these organizations, it creates a ‘false con-
sciousness’ through which its preferred values and political choices are seen by the
wider public as normal and natural. Control over the mass media is seen as a key to
exercising this type of ‘soft’ power. Durst (2005: 175) noted that Gramsci used the
term hegemony ‘to focus attention on the determinate role of socio-cultural for-
mations in sustaining relations of domination.’

In his eyes, a group maintains its supremacy not simply through the direct domination
of the coercive state apparatus but also through the organized consent of the governed
in civil society. The dominant group thus needs to resort to legal constraint only as a
last line of defense, when in times of a crisis of authority the effective self-identification
of the governed with the hegemonic formations breaks down.

In Singapore, hegemony has been achieved in large part through government
control of the press, both domestic and foreign (George, 2012; Tey, 2008). This
control has been accomplished through legislation, including a requirement for
licensing of newspapers, and a compliant judiciary. Far from freedom of the
press, according to George (2012), this has meant freedom ‘from’ the press for
government politicians in Singapore. The effect, noted Tey (2008: 202), has been



Edge 257

that this system ‘protects the executive from the intrusions of a press deemed liable
to obstruct the legitimate actions of the government.’

The press control regime rarely achieves this control by crude, repressive, or punitive
coercion, although this symbolic power is kept in reserve and can be used when
required. Instead, the press control regime performs its task more by a behind-the-
scenes, corporate-like regulatory framework, adjusted and fine-tuned to achieve cali-
brated control. (Tey, 2008: 203)

Television broadcasting is controlled by the government through arm’s-length
ownership, which obviates the need for legislative control. The main instrument of
legislative control over the privately owned press in Singapore has been the 1974
Newspaper and Printing Presses Act (NPPA). Through licensing and other require-
ments, this legislation has succeeded in making the press an instrument of hege-
monic control in Singapore. The Media Decree in Fiji, by contrast, does not require
licensing but instead aims to control the press by regulating content. It also crim-
inalizes the code of ethics previously adopted by the Fiji Media Council. Whether
this measure will help to achieve in Fiji the type of hegemonic control seen in
Singapore may depend in part on differences in the contexts in which the legislation
was put in place. An examination of the similarities and differences in the
Singapore context and that in Fiji thus follows.

Country comparison

Fiji and Singapore share several similarities but also exhibit some important dif-
ferences. Both are island nations and former British colonies. Singapore has a
population of about 5 million living on less than 700 square kilometers at the tip
of the Malay Peninsula in Southeast Asia. Fiji’s population of about 850,000 is
spread out over more than 18,000 square kilometers of South Pacific islands north
of New Zealand. Singapore gained its independence in 1963 and was a province of
neighboring Malaysia for 2 years before becoming a sovereign nation. Lacking any
natural resources—even its water supply has to be imported by pipeline from
Malaysia—Singapore has nonetheless emerged as one of the ‘tiger economies’ of
Asia. Situated on the main east-west world shipping route through the Straits of
Malacca, Singapore leveraged its excellent natural harbor to become a center for
world trade. It has also harnessed an impressive infrastructure and the industri-
ousness of its workforce to become a world capital for information technology.
Singapore’s rapid industrialization saw its per-capita GDP ranked 10th in the
world by 2012, according to the International Monetary Fund, one spot ahead
of the United States (International Monetary Fund, 2013).

Fiji gained independence from Great Britain in 1970, and its first 17 years of
nationhood were relatively uneventful. A coup that followed the election of the
country’s first Indo-Fijian prime minister in 1987, however, began a series of mili-
tary takeovers and exposed deep ethnic tensions. Workers who had been brought



258 the International Communication Gazette 76(3)

from India to work as indentured laborers in Fiji’s sugarcane fields starting in the
19th century often stayed to raise families and start businesses, and by the 1940s the
population of Indo-Fijians exceeded that of indigenous Fijians. The 1987 election
saw the rise to power of the Fiji Labour Party, which was dominated by Indo-
Fijians. That prompted the military, which was dominated by indigenous Fijians,
to seize power. The suspension of democratic rule caused Fiji to be expelled from
the British Commonwealth. A new constitution enacted in 1990 guaranteed polit-
ical dominance by indigenous Fijians by allocating seats in Parliament in a race-
based quota system. This increased emigration by Indo-Fijians and resulted in
them becoming a minority (Premdas, 2002). Elections were again held in 1992,
after which a new nonracial constitution was enacted in 1997. Fiji was readmitted
to the Commonwealth, and in 1999 an Indo-Fijian prime minister again elected.
This led to a civilian coup the following year, which was quashed by the military,
led by Bainimarama. Elections in 2001 saw a government dominated by indigenous
Fijians elected, but Bainimarama disapproved of some of its policies and claimed it
was corrupt. He seized power in 2006. A court challenge found his coup illegal in
2009, after which Bainimarama abrogated the constitution and declared martial
law, imposed press censorship, and suspended fundamental rights such as freedom
of speech, assembly, and the press. Fiji was again expelled from the
Commonwealth and also from the regional Pacific Islands Forum, which was
dominated by Australia and New Zealand. Bainimarama promised elections in
2014 and, ruling by decree, enacted reforms he claimed were necessary to make
‘genuine’ democracy possible. In contrast to Singapore’s economic success, how-
ever, Fiji suffers from high levels of poverty, ranking 123rd in per-capita GDP
according to the International Monetary Fund (2013), behind Turkmenistan,
Namibia, and the Republic of the Congo. Its main industries are sugarcane and
tourism, but the latter has suffered badly as a result of political instability
(Neubauer, 2013).

Singapore’s economic success has been largely credited to the leadership of
founding prime minister Lee Kuan Yew, who served in that post until 1990. A
major component of Lee’s nation building strategy was bringing to heel
Singapore’s press, which was dominated by expatriate journalists and had been
harshly critical of his party’s policies. As a result, the Singapore government moved
to tightly control the country’s media, for which it has been regularly criticized.
Reporters Sans Frontiéres (RSF) ranked Singapore last among developed econo-
mies in its 2013 Press Freedom Index (Reporters Sans Fronticres, 2013). Freedom
House (FH) awarded Fiji a press freedom score of 56 in 2013, which is only five
points from its Not Free category (Freedom House, 2013). Fiji’s ranking by FH fell
sharply after its 2006 coup, before which its press had still been rated Free, with
scores in the mid-20s. Its FH score worsened again after martial law was declared
in 2009 and the Media Decree was enacted in 2010 (see Table 1).

Freedom of the press is theoretically guaranteed by Article 14 of Singapore’s
constitution, but it has been severely limited in practice. Along with prohibiting the
publication of anything that would ‘excite disaffection against the Government’ or



Edge 259

Table 1. 2013 Press freedom rankings.

RSF rank FH rank FH score FH category
Fiji 107 120 56 Partly free
Singapore 149 153 67 Not free
Countries ranked 179 197

Sources: Freedom House (2013); Reporters Sans Frontieres (2013).

even ‘raise discontent or disaffection amongst the citizens of Singapore’. The
Sedition Act (Singapore, 1964) prohibits the publication of anything that would
‘promote feelings of ill-will and hostility between different races or classes’ (Sec.
3(1) e), or ‘excite disaffection against the Government’ (Sec. 3(1) a) or even ‘raise
discontent or disaffection amongst the citizens of Singapore’ (Sec. 3(1) d). This
proscription was the result of clashes between ethnic groups in the 1950s and 1960s.
Singapore’s ethnic makeup is roughly 75% Chinese, 15% indigenous Malay, and
10% Tamil, whose ancestors were brought in as indentured workers from Sri
Lanka. Freedom of the press was also guaranteed in Fiji by a constitution written
by the military government and imposed in mid-2013, but a limiting clause specif-
ically allowed for provisions of the 2010 Media Decree to remain in place. An
independent commission tasked in 2012 with writing a fourth constitution for
Fiji since nationhood in 1970 to replace the one abrogated in 2009 encountered
resistance from the regime in the course of its consultations. The Kenyan chair of
the commission, who insisted that restrictive laws such as the Media Decree would
have to be repealed for the restoration of democracy, cited ‘massive interference’
and harassing emails from Bainimarama before a submitted draft was suppressed
(Bhim, 2013).

Multicultural balance

Fiji and Singapore share a history of ethnic tensions that have occasionally boiled
over into violence. Fiji has been described as ‘one of the world’s most ethnically
polarized countries’ (Davies, 2005: 47). Before independence, anti-British sentiment
had been displayed by both indigenous Fijians and Indo-Fijians, notably during a
1959 oil refinery strike which resulted in property damage but no deaths or injuries
(Heartfield, 2002). Riots that attended coups in 1987, 2000, and 2006 saw violence
committed mostly by indigenous Fijians against Indo-Fijians and their businesses
(Field, 2010; Premdas, 2002; Reed and Dunn, 1987). The reforms instituted by the
Bainimarama government following the 2006 coup included the 2009 Crimes
Decree, which created a new indictable offence of spreading any report, including
by the internet, which is likely to incite dislike or hatred or antagonism of any
community (Callick, 2010).

Singapore saw race riots in 1950 and 1964 that resulted in the prohibition in the
1964 Sedition Act of the publication of material likely to inflame racial or religious



260 the International Communication Gazette 76(3)

tensions. The power of the press to engender ethic violence in Singapore was
demonstrated in 1950, when newspaper coverage of a high-profile custody case
between the natural European parents of a 13-year-old girl and her adoptive
Malayan parents led to rioting by Muslims. Coverage of the case was sensational,
with Malay-language newspapers framing it as a conflict between Christianity and
Islam. Rioting broke out when the verdict was announced that the girl would be
returned to her natural parents, and 18 people were killed. An inquiry blamed press
coverage for inflaming racial and religious tensions (Turnbull, 1995). The case has
ever since been cited as an exemplar of the need for responsibility by the press in
covering racial and religious issues in Singapore (George, 2012). Race riots that
broke out again in 1964 resulted in 36 deaths and brought a call for regulation to
prevent the press from inciting race hatred, and such a provision was included in
the 1964 Sedition Act. After Singapore separated from Malaysia in 1965 over racial
policies, the government banned the Utusan Melayu newspaper for fomenting
Malay nationalism and restricted the circulation of other Malaysian newspapers
(Turnbull, 1995).

Lee versus the press

Lee Kuan Yew waged a campaign against the dominant English-language daily,
the Straits Times, even before his election as Singapore’s first prime minister under
home rule introduced in 1959. The newspaper had opposed both his PAP and its
platform of union with Malaysia. At an election rally, the Cambridge-educated
lawyer and union organizer issued the first of what would become a series of
warnings to the press.

Any newspaper that tries to sour up or strain relations between the Federation and
Singapore after May 30 will go in for subversion. Any editor, leader writer, subeditor,
or reporter that goes along this line will be taken in under the Preservation of Public
Security Ordinance. We shall put him in and keep him in. (Lee, Quoted in Hoffman
(1959: 1))

In a front-page editorial, the editor of the Straits Times claimed that ‘not since
the Japanese conquered this island in Feb 1942, has the press of Singapore faced
such a grave threat as it does today’ (Hoffman, 1959). In a letter to the editor, Lee
claimed he was only referring to the foreign-owned press.

We of the PAP believe just as zealously in the freedom of the press. If locally-owned
newspapers criticize us, we know that their criticism, however wrong or right, is bona
fide criticism because they must stay and take the consequences of any foolish policies
or causes they may have advocated. (Lee, quoted in Seow (1998: 17))

In 1971, Lee accused the Chinese-language newspaper Nanyang Siang Pau of
promoting communism and fomenting racial unrest by criticizing a decline in



Edge 261

Chinese-language education. Four employees of the newspaper were arrested under
the Internal Security Act. Lee then accused the English-language FEastern Sun of
receiving communist funds from Hong Kong to engage in covert operations, or
‘black ops.” It soon closed after its senior staff quit. The newly created Singapore
Herald criticized these moves, so Lee withdrew all government advertising from its
pages and revoked its government press credentials. Other newspapers in the region
rallied to assist the Herald by sending journalists to replace expatriates who had
their work visas revoked. The Hong Kong Standard pledged a half million dollars to
support the Herald. Lee summoned the publisher of the Standard to a press con-
ference at the Singapore airport, along with her bankers from New York City. He
demanded to know the source of the funds, and he convinced the Chase Manhattan
bank to cut off funding for the Herald. This tactic backfired on Lee, as public
sympathy and a resulting ‘Save the Herald” campaign saw its circulation quadruple.
Lee won in the end, however, when the government withdrew the newspaper’s
publishing license and expelled its newly unemployed expatriate journalists
(Seow, 1998; Turnbull, 1995). According to George (2007a), Lee miscalculated
when he assumed that the Nanyang Siang Pau would be silenced by the arrests,
and when it continued its criticism it precipitated a crisis of credibility for the
government.

Singapore press laws

Newspaper licensing was a legacy of colonialism that Singapore inherited from
Great Britain in the form of the 1920 Printing Presses Act, but this authoritarian
control would become even more harshly applied under Lee (Ang, 2002). In a 1973
speech to the annual Press Club dinner, the prime minister issued another warning.

Every morning my task begins by reading five—four now—newspapers. And it’s a
tiresome business. I note the scurrilous, the scandalous. I can live with that. But when
any newspaper pours a daily dose of language, cultural, or religious poison, I put my
knuckle-dusters on as the first stage. If you still continue, then I say here are the
stilettos, choose your weapons. (Lee, quoted in (Seow, 1998: 106))

Within months, the government announced the NPPA, under which all news-
paper companies were required to convert from private ownership to public
ownership and to trade their shares on the stock market. The act required
that all directors of newspaper companies in Singapore be citizens of
Singapore and also prohibited foreign funding of newspaper corporations with-
out government approval. Only Singaporeans and corporations approved by the
government were deemed eligible to hold management shares, which controlled
editorial policy. A percentage of management shares was required to be held by
government-controlled companies, which placed representatives on their boards
of directors and at the heads of their executive committees (Tsun, 2008). At
times, these representatives have included the prime minister’s former press



262 the International Communication Gazette 76(3)

secretary and the former head of Singapore’s secret service. In 1977, the act
was amended to restrict ownership of shares by any one person to 3% (George,
2007a).

The early 1980s saw a series of government measures that led to the creation of a
newspaper monopoly. This transformation of the Singapore press was prompted
by the PAP’s loss of a seat in parliament in a 1981 by-election. The government,
which had won all seats in the previous three general elections dating to 1968,
blamed press coverage. In 1982, the Nanyang Siang Pau was forced to merge
with another Chinese-language daily, the Sin Chew Jit Poh, to form Zaobao, a
broadsheet whose online edition is now the most widely read Chinese language
newspaper site in the world (Ang, 2007). The newspaper became the cornerstone of
Singapore News and Publications Ltd (SNPL) (Turnbull, 1995). In 1984, a merger
between the Straits Times group and SNPL was announced, leading journalists to
demonstrate in protest of the consolidation of all Singapore newspapers into one
publishing company. The government denied it was behind the move, but accord-
ing to a former Singapore solicitor general (Seow, 1998: 123), ‘Lee’s fingerprints
could be seen all over the merger agreement.” Singapore Press Holdings began
trading on the Singapore stock exchange as the country’s sixth-largest listed com-
pany, its largest industrial group, and its only monopoly. MediaCorp, which owns
80% of broadcast outlets in Singapore, is wholly owned by Temasek Holdings, an
investment company owned by the government.

After achieving dominance over its domestic press by the mid-1980s, the
Singapore government then moved against the foreign press, which had become
popular in Singapore and had begun to report on domestic issues (Tsun, 2008). It
did so by amending the NPPA to enable the government to restrict sales of foreign
publications deemed to be interfering with domestic politics (George, 2007a). Time,
the Asian Wall Street Journal, and the Economist soon were ‘gazetted” and had
their circulations limited after they refused to publish unedited replies by the gov-
ernment to articles critical of Singapore’s policies. In 1990, the Act was amended
again to require licensing of foreign newsweeklies that sold more than 300 copies in
Singapore. Hong Kong-based Media magazine, which covered the advertising busi-
ness, reduced its circulation in Singapore from 1,500 to 299 as a result
(Wallace, 1995).

Foreign media outlets have also been fined for criticizing Singapore’s judiciary.
Newsweek magazine and two of its employees were fined S$1,500 for contempt of
court in 1974 for observing that some rulings suggested that the courts were ‘little
more than extensions of the one-party system’ (Tsun, 2008: 902). The Asian Wall
Street Journal was fined S$9,000 in 1991 for contempt of court over an article that
suggested the judiciary in Singapore was biased in a defamation ruling against the
Far Eastern Economic Review (Tsun, 2008). A commentary in the International
Herald Tribune that suggested Singapore’s leaders relied on a compliant judiciary
to bankrupt opposition politicians resulted in fines for contempt of court totaling
S$20,500 in 1995 (Thomas, 1995). Lawsuits for defamation over the same article
brought by Prime Minister Goh Chok Tong and former prime minister Lee Kuan



Edge 263

Yew were settled out of court for US$678,000 and US$214,285 respectively
(Glaberson, 1995). As a result, according to the Columbia Journalism Review, the
International Herald Tribune stopped printing articles critical of Singapore
(Wallace, 1995). The Asian Wall Street Journal was fined for contempt of court
again in 2008, this time a record S$25,000, over an article that questioned large
damage awards for defamation levied against opposition politicians who suggested
PAP leaders were corrupt (Anonymous, 2008a). The Internal Security Act, which
allowed for detention without trial, has also been used against journalists, as has
the Official Secrets Act. Five defendants were fined a total of S$21,000 under the
Official Secrets Act in 1994 after the Business Times published an estimate of the
country’s economic growth rate from a leaked government document (Goad,
1994). A relevant fact about the most draconian legislation in Singapore—the
Internal Security Act, the Sedition Act, and the Official Secrets Act—is their rare
deployment against the press, noted Tsun (2008: 883).

Singapore’s elaborate press control regime performs its role not so much by crude and
illiberal control but through political and punitive coercion. ... Within a framework
where the political leadership’s first priority is to win the arguments to gain acceptance
and consent, these repressive laws serve more as a deterrent backup and a potent
symbol.

OB markers

The PAP’s tight grip on media in Singapore has allowed it to retain political power
continuously since 1959. Elections are a foregone conclusion because opposition
parties, knowing they have no chance to defeat the PAP at the polls, never nom-
inate enough candidates to win the election, hoping at best for a few candidates to
be elected in a protest vote. This is largely a result of the fact that the press is
discouraged from covering opposition politicians. According to George (2007b:
901), the Singapore media did not publish photographs showing crowd sizes at
opposition political rallies for more than 20 years.

If such photographs or video footage were used, they would show upwards of 10,000
thronging some opposition rallies with only a few hundred showing up at PAP
events.... The consistent refusal by all newspapers and broadcasters to use any
wide-angle images of rally crowds could hardly be anything other than a politically
motivated blackout.

The Straits Times finally ended the two-decade blackout late in the 2006
Singapore election campaign, but only after the pictures were published online
by bloggers. The concession, noted George (2007b: 901) ‘did little to ameliorate
the perception of bias’ on the part of the Straits Times. Politics is not even an
allowable topic for press coverage in Singapore, as journalists are discouraged from



264 the International Communication Gazette 76(3)

covering public policy issues. After Straits Times columnist Catherine Lim was
critical of the government in 1994 for a lack of promised consultation and for
large pay rises given to senior ministers, then-prime minister Goh Chok Tong
responded that she should enter politics if she wished to comment on government
policy (Chua, 1994). According to Lee (2006: 67), Goh’s rejoinder to Lim was the
first use of what are known in Singapore as ‘OB markers,” which denote what is
‘out of bounds’ for acceptable political discourse. “‘The PAP summons the use of
OB-markers to publicly rebuke political transgressors or “‘trouble-makers,” a tactic
that is highly effective in a society where “face” is of utmost importance.” In
refusing to delineate the OB markers, noted Lee (2006: 67), the government
often uses them retroactively, thus achieving ‘a sophisticated mode of auto-regula-
tion to enforce mass subjugation and discipline.’

‘Calibrated’ coercion

Control of the domestic press in Singapore is subtle and sophisticated and relies on a
legislative mechanism that has been constantly refined over a period of decades. It is
a system that has no need for censorship because it coerces journalists into censoring
themselves. Self-censorship by journalists has thus been called ‘Singapore’s shame’
(Gomez, 1999). George (2007a) has described the system of press control in
Singapore as ‘calibrated coercion.” Recourse to draconian measures such as the
Internal Security Act or the Sedition Act by the government, notes George
(2007a: 135), might risk ‘stripping the consensual aspect of its rule and exposing
the raw coercive power underneath.” Instead of censoring, jailing, or fining journal-
ists to bring the press into line, the government has crafted a framework of owner-
ship and management control that has turned the Singapore press into ‘willing
ideological vehicles of the state’ (George, 2007a: 135). ‘Even as it maintains and
updates its arsenal of coercive powers, the Singapore government appears to have
committed itself to the principle of strategic self-restraint, calibrating its coercion to
get the job done with as little force as necessary’ (George, 2007a: 135).

The legislation that brought the press in Singapore firmly under the thumb of the
ruling PAP was the NPPA, which was periodically amended to remove any possi-
bility of challenging the government’s hegemony. Its amendments, according to
Tsun (2008: 890), created a ‘much more sophisticated regulatory framework against
the press—far beyond the imagination and contemplation of politicians and the
citizens in 1974.” The creation of management shares, according to Tsun (2008:
886), was an idea that ‘worked so well in terms of achieving the desirable level of
calibrated control that the political leadership found no reason to resort to using the
Internal Security Act.” By employing a ‘sophisticated idea from corporations law,’
the influence of government could infiltrate to the highest level of the corporate
entities it had created. ‘Management shares allocated to banks and other establish-
ment figures. .. served as a critical mechanism for the government to influence a
newspaper’s workings without directly interfering with ownership and provided
effective control of the board and top editorial positions’ (Tsun, 2008: 885).



Edge 265

While the NPPA retained the trump card of licensing approval, according to
George (2007a: 135), its mandated public ownership and subsequent refinements
qualify as nothing less than ‘unique legislative innovations of subtle genius.” By
shifting the burden to the press to practice self-censorship, noted George, critics
tended to blame the newspapers instead of the regulatory system under which they
publish. ‘This is quite unlike 1971, when, as the “Save the Herald” campaign
demonstrated, critics viewed newspapers as victims of government repression’
(George, 2007a: 135).

The PAP has achieved effective guidance of the press without either nationalizing
ownership or brutalizing journalists.... Not all these stakeholders are happy with
the system, all of the time. However, none of them has been so unhappy as to opt out
of it entirely. (George, 2007a: 135)

Public trading of newspaper company shares meant that the PAP did not have
to deal with powerful press-owning families like the one that owned the Nanyang
Siang Pau. The creation of management shares to be held by government nom-
inees, noted George (2007a: 135), also institutionalized a ‘mechanism for the gov-
ernment to influence a newspaper’s editorial direction without totally subverting
the market.’

Fiji media

After the country’s first few coups, some in Fiji believed that the news media were
largely to blame for the political instability. According to Robie (2003: 104), ‘Many
powerful institutions, such as the Methodist Church in Fiji, and politicians in the
Pacific believe there is no place for a Western-style free media and it should be held
in check by Government legislation.” Specific complaints against the Fiji press
included sensationalism, racism, and a lack of training and professionalism
(Robie, 2003). Starting in the mid-1990s, three successive governments promised
media reform (Robie, 2004). In the late 1990s, the UK-based Thomson Foundation
studied Fiji’s media and found instances of poorly researched or insensitive report-
ing and unbalanced writing (Robie, 2009). It recommended that a Media Council,
funded by media industry members and including public representatives, be estab-
lished to replace the existing Press Council that it found ineffective. It also recom-
mended that the country’s numerous journalism codes of ethics be combined into
one. As a result, a Fiji Media Council was formed that included an independent
complaints committee. Successive governments, however, criticized it as ineffective
(Robie, 2004). Following the 2000 coup, the government introduced a draft Media
Control Bill that would have turned the self-regulatory Fiji Media Council into a
statutory body, with the government appointing most of its members. It also would
have turned the existing Media Code of Ethics into a legal regulation, albeit one
without enforcement powers (Naidu, 2003). The draft bill encountered resistance
from journalists but received little public comment (Robie, 2004). It was not passed



266 the International Communication Gazette 76(3)

into law, according to the Fiji Times, ‘partly as a result of political pressure from
the media’ (Panapasa, 2008).

Following the 2006 military takeover, the Fiji Human Rights Commission
(FHRC) ordered a report on the press in Fiji which consulted individuals, pol-
itical parties, government ministers, nongovernment organizations, judges, church
leaders, and trade unionists in 2007. Most media outlets refused to participate in
the consultation process, however, because they considered the FHRC to be pro-
regime and the report’s author, Fijian-born University of Hawaii political scien-
tist James Anthony, to be biased. The review was supported, according to Robie
(2009: 86), by ‘some critics seeking greater fairness and balance.” The report was
harshly critical of Fiji’s news media and the Media Council. Despite knowing of
public dissatisfaction with its operations for a decade, according to Anthony, the
press in Fiji had done little to change and had instead sought ‘refuge in the
concept of media freedom to defy public scrutiny of their hegemonies of oper-
ations’ (Anthony, 2008: 37). The report noted that many were critical of the
English language press, which on some important issues was seen to have ‘a
point of view, an ideological predisposition, an apparent private agenda that
has destructive consequences for a brittle, heterogenous society such as Fiji is’
(Anthony, 2008: 45). It also noted a wide gulf between the press and
Bainimarama’s military regime.

The relationship between the media ... and the present interim government and large
sections of the English language reading public is, in my view, ‘irretrievably broken’
[as] is the relationship between the media and important sectors of the people of Fiji.
(Anthony, 2008: 33-34)

The report noted the testimony of one anonymous ‘informant’ within the
interim government who blamed the 1987 coup on ‘very misleading, religion-
driven, racial incitement’ by the media. ‘Much was created by the media. The
media, in short, particularly the English language print medium and its append-
ages, were engaged in the dark arts of inventing reality’ (Anthony, 2008: 56). This
person told Anthony that the military had undertaken an analysis of the media’s
role in polarizing Fiji’s races.

The power of the media was found to be in the hands of about eight whites
(mostly expatriates) operating in the shadows, acting in concert as members of a
private club, deciding not only what to print, but also what not to print. (Anthony,
2008: 56)

Another informant, in what Anthony called ‘perhaps the most thorough submis-
sion made to the inquiry,” detailed ‘abuse piled upon abuse by the media.’

The person submitting argued that the time for talk is over and government must now
step in. He argued for a Singapore-style intervention...for a Media Tribunal with



Edge 267

strong powers, capable of delivering swift and severe sanctions where appropriate.
(Anthony, 2008: 42)

Self-regulation by the Media Council had failed, according to Anthony, and the
method of selecting its members, he wrote, ‘simply smells” (Anthony, 2008: 40). His
inquiry, Anthony concluded, had revealed that ‘the people of Fiji want an exposé
of the violation by the media industry of their right to a free and independent
media’ (Anthony, 2008: 94). The report recommended establishment of a Media
Tribunal independent of government control to hear complaints against the media
and a Media Development Authority patterned after one in Singapore. Such a
body would also organize training to raise the standard of news reporting and
meet the need for technical expertise; build cooperation between government,
media, and public; and develop a program of community broadcasting. The activ-
ities of the Media Tribunal and the Media Development Authority, it recom-
mended, should be funded by a 7% tax on media revenues. The report also
recommended legislation to penalize ‘publication or broadcast of any material
that can incite sedition or that is in breach of the Public Order Act’ (Anthony,
2008: 97). It urged that no work permits for expatriates in the media industry be
renewed and that no further work permits be issued. It also recommended that
further attention be paid to foreign control and interlocking directorships of Fijian
media organizations. The report was released shortly after the publisher of the Fiji
Sun was deported because the interim government claimed he was a danger to
national security after the Sun published an investigation into overseas bank
accounts held by the finance minister (Anonymous, 2008b). The Anthony report’s
findings and recommendations received almost universal condemnation in the
media, and its author was accused of racism. “What does skin colour have to do
with media freedom or how media organisations here operate,” asked one media
executive. ‘There are not many expatriates in the media industry anyway and we
only bring in expats because we cannot find the necessary skills needed for the job
here’ (Anonymous, 2008c).

2010 Fiji media decree

Shortly after the Anthony report was released in 2008, relations between the press
and Fiji’s military regime deteriorated. Within a week, the Attorney-General
warned the publisher of the Fiji Times against publishing a planned article
(Vunileba, 2008). Two months later, Bainimarama met with the Fiji Media
Council, according to the Fiji Times, and complained that ‘the media hates him
and his administration.” The Times reported that the prime minister ‘called on the
media to be pro-Fiji and likened it to Singapore media, not pro this government or
any government but pro-Fiji nation’ (Anonymous, 2008d). Two months later, the
government announced that all existing media laws, including those in the
Constitution and the Public Order Act, as well as various media codes of ethics,
would be incorporated into a new Media Promulgation (Matau, 2008). A



268 the International Communication Gazette 76(3)

constitutional challenge to the 2006 coup was upheld by Fiji’s High Court in 2009,
however, prompting Bainimarama to abrogate the constitution, dissolve parlia-
ment, sack the judiciary, and impose martial law, including censorship. Martial
law and censorship remained in place until early 2012.

Near the end of 2009, the government announced consultations on a new Media
Decree, but planned at first to exclude the country’s two largest media organiza-
tions from the process. The Fiji Times and Fiji TV would not be consulted, a
statement from the prime minister’s office announced, because ‘they have demon-
strated through their perverse publication and broadcast respectively that they do
not recognise the contemporary Fijian legal system, the status of the Bainimarama
government, are partisan and not Fiji focused” (Anonymous, 2009). That plan for
exclusion was later reversed, but media organizations were given only a few hours
to review the proposed Media Decree before giving their input (Anonymous, 2010).
In addition to creating a one-member Media Tribunal and a five-member Media
Industry Development Authority, the Media Decree sharply limited cross owner-
ship and foreign ownership of Fiji media. The latter provision required the owner
of the Fiji Times, Australia-based News Limited, to sell 90% ownership in the
newspaper to local interests. The Media Decree also provided for fines of up to
F$1,000 for journalists found in contravention of former ethical guidelines, up to
F$25,000 for publishers or editors, and up to F$100,000 for media organizations
(Foster, 2010; Singh, 2010).

One analysis found the Fiji Media Industry Development Authority estab-
lished by the Media Decree to be very similar to Singapore’s Media
Development Authority, which was set up in 2003. The power vested in the
minister responsible for the appointment and dismissal of each authority was
found to be almost identical, as were the functions and powers of each authority.
Both the Media Decree and the 2003 Media Development Authority of Singapore
Act, the analysis noted, protected their respective authority from liabilities and
empowered officials of the authority to demand documents from journalists and
news organizations. The courts in each country, it noted, were given similar
powers to impose sanctions on journalists and news organizations. Differences
noted in Fiji’s Media Decree included its use of existing media codes to establish
guidelines for journalistic behavior, its establishment of a Media Tribunal to
handle complaints, and the ability of parties to a complaint to challenge rulings
of the Tribunal in the Fiji Court of Appeal. ‘Overall, the decree was drafted in
the same vein as the Singapore Act and many of the sections were copied word-
for-word by the Fiji decree’ (Dutt, 2010: 86). This analysis was mistaken,
however, as were those who assumed that Fiji’s system of media control was
patterned along the lines of that in Singapore. Wording of Fiji’s Media Decree
may be similar to legislation in Singapore, but its scope was considerably
broader. The Singapore Media Development Authority, which replaced the
Singapore Broadcasting Authority, regulated only broadcasting and online
media, while the press was regulated by the NPPA, which regulated ownership
rather than content.



Edge 269

Comparability of control

The ‘genius’ of Singapore’s sophisticated and subtle press control system, according
to George (2012: 30) is that it turned the country’s newspapers into ‘non-adversarial
establishment institutions’ by forcing them to trade on the stock market. This clev-
erly used the business model of the press against it and provided for enduring
‘market’ censorship. “The PAP’s introduction of the NPPA showed its intuitive
grasp of neoliberalism, even before the phenomenon had been identified and
named’ (George, 2012: 45) The PAP, noted George, harnessed the global trend
toward commercialization of the press to tame its democratic purpose. Singapore
is thus the archetype of a growing group of states that promote capitalism by
dampening democracy. Such neoliberal regimes, noted George (2012), are suspicious
of democracy and prefer rule by elites. A pattern of suppression and co-option was
seen in the PAP’s treatment of not just Singapore’s press, added George (2012), but
also of its students, churches, and trade unions. Dissidents were first neutralized by
using the Internal Security Act, which allowed for detention without trial for 2 years.
Specific legislation was then passed, using the PAP’s monopoly on political power, in
order to stem dissent. ‘Finally, it co-opts and rewards those who are prepared to
partner the PAP in its nation-building movement’ (George, 2012: 99). Coercion, in
the form of license denial or withdrawal of government advertising, was used in
addition to detaining journalists, but the use of overt repression was limited in this
system because it tended to erode the legitimacy of authority. The ‘paradox’ in this
system, according to George (2012: 114), was the PAP’s use of illiberal methods to
entrench itself and restructure the media system, but its setting of self-enforced limits
on coercion. An important feature of this system, noted George (2012: 116), was the
use of ‘meta-censorship,” or the suppression of instances of censorship by regulators
who required media to ‘keep mum about instructions they receive.’

The regime in Fiji used several of the same tactics, but seemingly without setting
limits on its use of coercion, which reduced the likelihood of it achieving hegemonic
control. The seizure of political power through military force was followed by using
its monopoly power to regulate the media by promulgating the Media Decree.
Several years after it came into force, little information had emerged about com-
plaints made under the Media Decree and their disposition, despite calls for trans-
parency. A TV Decree enacted in 2012 permitted the minister responsible for
communication to revoke the license of any television station found to have contra-
vened the Media Decree. The TV Decree was enacted shortly after Fiji TV aired
interviews with two former prime ministers about the ongoing constitutional review
and was reportedly warned by the regime that its 12-year broadcasting license
might not be renewed (Ashdown, 2012). Fiji TV’s broadcasting license was subse-
quently renewed, but for only 6 months at a time. The State Proceedings
(Amendment) Decree, which was also enacted in 2012, shiclded government min-
isters from defamation lawsuits. Trade unions were hampered by provisions of the
2011 Essential Industries Decree, and the country’s powerful Methodist church was
prevented for several years from holding its annual meetings.



270 the International Communication Gazette 76(3)

The lifting of martial law in 2012 was seen as a positive step toward democracy,
but it was quickly followed by enactment of the Public Order (Amendment)
Decree, which restricted many of the freedoms that had been limited by martial
law (Foster, 2012). Academics who criticized the Fiji regime were removed from
their teaching positions (Ashdown, 2011). A Political Parties Decree enacted in
early 2013 gave existing parties that planned to field candidates in the 2014 elec-
tions only 4 weeks to register under strict conditions, prohibited them from accept-
ing donations from businesses or NGOs, and banned union officials from leading
them (Callick, 2013a). That resulted in 14 of the 17 parties being dissolved, and the
decree was amended to provide for fines and prison sentences of up to 5 years for
executives of media organizations that even referred to a former political party
(Callick, 2013b). Government advertising was withdrawn from the Fiji Times,
which had been critical of the regime, but it appeared in the pro-regime Fiji Sun,
and the favoritism was estimated to be worth millions of dollars. The Times was
also fined F$300,000 for contempt of court in 2013 for publishing an article on
soccer reprinted from a New Zealand newspaper that questioned the independence
of the country’s judiciary, most of which had been imported from Sri Lanka
(Lagan, 2013). The end result of the military government’s media-related decrees
and intimidation, noted several observers, was rampant self-censorship by journal-
ists (Bhim, 2013; Hooper, 2013; United Kingdom, 2013; U.S. Department of State,
2013). According to online edition of Time’s magazine, ‘Fiji’s once-dynamic press
has been reduced to a docile government mouthpiece since the army seized power
in a 2006 coup’ (Neubauer, 2013).

Not only did the regime reject the draft constitution that recommended the
restoration of human rights, it seized several hundred copies that had been ordered
printed by the head of the constitution commission and burned some in front of
him (Callick, 2013c). Contents of the draft constitution were quickly leaked online,
however. Bainimarama also cancelled a planned ‘constituent assembly’ that would
have vetted the government-written constitution, which was instead simply
imposed. According to the Economist, by eliminating public discussion of the con-
stitution, Bainimarama had ‘blown his chance to preside over the creation of a new
political order that is durable and legitimate’ (Anonymous, 2013). Equally dama-
ging to the regime’s image, which it hired a U.S.-based public relations company to
manage, was the posting online in early 2013 of a video depicting a beating admin-
istered to two escaped prisoners. Stories of beatings by the country’s security
forces, including of journalists and political dissidents, were common in Fiji, but
the video revealed such abuse to viewers worldwide. Far from denouncing the
beatings, Bainimarama promised to stand behind his men if they were identified
from the video (Siegel, 2013).

Conclusions

Singapore’s system of political control is hegemonic because it is based not on
coercion but on the consent of citizens and even journalists. As George (2012:



Edge 271

201) observed: ‘The PAP has mastered the concept of hegemony: while coercion
underwrites PAP domination, consent is the main medium of political transaction.’
George (2012: 202) described the continually refined system of political control in
Singapore as ‘networked hegemony’ because it mitigated the traditional vulnerabil-
ity of dictatorships—a lack of information—by seeking feedback from stake-
holders and adjusting its policies accordingly. The PAP has thus found a way to
entrench its authority and ‘buck the global democratic trend’ (George, 2012: 201).
Fiji’s system of control, on the other hand, is based more on coercion than on
consensus. The military dictatorship there has not only shown a lack of restraint in
its use of coercion, but it has also shown a high-handed disregard for consultation,
which may lead to a low level of acceptance of measures it has enacted. Far from
seeking or manufacturing consent, the regime in Fiji instead isolated itself from
stakeholders and even rejected input it had solicited, such as from the constitution
commission.

While Singapore’s system of political control is sophisticated, Fiji’s is crude. It is
doubtful whether Singapore’s system of control could work in Fiji, or in any other
country that lacks the unique characteristics of Singapore. George (2007a) listed
Singapore’s small geographic size, economic success, low unemployment, and high
standard of living as factors that enabled the government to control its press with-
out significant public dissent. Fiji’s low standard of living, high unemployment, and
unique political, historical, and cultural antecedents make it an unlikely candidate
to replicate Singapore’s hegemony. The main factor preventing such a system from
being achieved in Fiji, however, may be simply a lack of enlightened leadership.

References

Ang PH (2002) Media and the flow of information. In: da Cunha D (ed.) Singapore in the
New Millennium: Challenges Facing the City-State. Singapore: Institute of Southeast
Asian Studies, pp. 243-268.

Ang PH (2007) Singapore media. Available at: http://journalism.sg/wp-content/uploads/
2007/09/ang-peng-hwa-2007-singapore-media.pdf (accessed 21 September 2011).

Anonymous (2008a) Singapore court fines Wall Street Journal. Wall Street Journal, 26
November.

Anonymous (2008b) Media body rejects report. Fiji Times, 7 March.

Anonymous (2008c) Report upsets media men. Fiji Times, 29 February.

Anonymous (2008d) News heads clear air. Fiji Times, 6 May.

Anonymous (2009) Fiji Times, Fiji TV, not included in decree talks. Fiji Times, 17
December.

Anonymous (2010) State invite on media decree. Fiji Times, 4 April.

Anonymous (2013) Opportunity blown. The Economist, 30 March, 41.

Anthony JM (2008) Freedom and independence of the media: An inquiry. Report, Fiji
Human Rights Commission.

Ashdown N (2011) Fijian regime warns troublemakers amid clampdown. IHS Global Insight
Duaily Analysis, 24 August.

Ashdown N (2012) Claims of government interference at Fijian Broadcaster. IHS Global
Insight Daily Analysis, 13 June.



272 the International Communication Gazette 76(3)

Bhim M (2013) Constitution-making in a stifled democracy: A case study of self-censorship
perpetuating propaganda in Fiji. Pacific Journalism Review 19(1): 167-184.

Callick R (2010) Death by a thousand decrees. The Australian, 13 April.

Callick R (2013a) Fiji decree restricts political participation. The Australian, 16 January.

Callick R (2013b) Fiji disbands 14 parties, warns media in political purge. The Australian, 20
February.

Callick R (2013c) Military rewrites new Fiji charter. The Australian, 11 January.

Castells M (1988) The developmental city-state in an open world economy: The Singapore
experience. Working Paper No. 31. Berkeley Roundtable on the International Economy,
University of California, Berkeley.

Chua MH (1994) PM: No erosion of my authority allowed. The Straits Times, 5 December.

Davies JE (2005) Ethnic competition and the forging of the nation-state of Fiji. The Round
Table 94(1): 47-76.

Durst DC (2005) Hegel’s conception of the ethical and Gramsci’s notion of hegemony.
Contemporary Political Theory, 4: 175-191.

Dutt RR (2010) The Fiji media decree: A push towards collaborative journalism. Pacific
Journalism Review 16(2): 81-98.

Field M (2010) Swimming with Sharks: Tales from the South Pacific Frontline. Auckland:
Penguin.

Foster S (2010) Fiji: Voiceless in the newsstand. Pacific Journalism Review 16(2): 24-29.

Foster S (2012) Step forward short-lived as fresh decree locks Fiji in vice-like grip. Brisbane
Courier-Mail, 14 January.

Freedom House (2013) Freedom of the Press 2013. New York: Freedom House. Available
at: http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/ FOTP%202013%20Booklet %20
Final%20Complete%20-%20Web.pdf (accessed 27 May 2013).

George C (2007a) Consolidating authoritarian rule: Calibrated coercion in Singapore.
The Pacific Review 20(2): 127-145.

George C (2007b) Credibility deficits: Why some news media don’t pay the price. Journalism
Studies 8(6): 899-908.

George C (2012) Freedom from the Press: Journalism and State Power in Singapore.
Singapore: NUS Press.

Glaberson W (1995) Paper to pay $214,285 in Singapore Libel Case. New York Times, 29
November.

Goad GP (1994) Singapore court fines five men in secrets case. Asian Wall Street Journal, 1
April.

Gomez J (1999) Self-Censorship.: Singapore’s Shame. Singapore: Select Books.

Gramsci A (1971) Selections from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci. New York:
International Publishers.

Heartfield J (2002) ‘The dark races against the light’? Official reaction to the 1959 Fiji riots.
Journal of Pacific History 37(1): 75-86.

Hoffman L (1959) Think again, Mr Lee. The Straits Times, 20 May.

Hooper RA (2013) When the barking stopped: Censorship, self-censorship and spin in Fiji.
Pacific Journalism Review 19(1): 41-57.

International Monetary Fund (2013) World Economic Outlook Database: April 2013
Edition. Available at: http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2013/01/weodata/index.
aspx (accessed 27 May 2013).



Edge 273

Lagan B (2013) When you can say nothing, video everything. Global Mail, 14 March.
Available at:  http://www.theglobalmail.org/blog/when-you-can-say-nothing-video-
everything/574/ (accessed 27 May 2013).

Lee T (2006) Towards a ‘New Equilibrium’ The economics and politics of the creative
industries in Singapore. The Copenhagen Journal of Asian Studies, 24: 55-71.

Matau R (2008) State move on media shocks council head. Fiji Times, 18 July.

Naidu R (2003) Fiji Media Bill: Not so much sinister as plain amateurish. Pacific Journalism
Review 9(1): 156—159.

Neubauer IN (2013) In Fiji, machete-wielding locals spook tourists and investors. Time.com,
28 August. Available at: http://world.time.com/2013/08/28/in-fiji-machete-wielding-
locals-spook-tourists-and-investors/ixzz2fjbLnchE (accessed 22 September 2013).

Panapasa G (2008) Media report calls for training authority. Fiji Times, 1 March.

Premdas RR (2002) Seizure of power, indigenous rights and crafting democratic governance
in Fiji. Nationalism and Ethnic Politics 8(4): 16-36.

Reed JD and Dunn J (1987) Now they’ll do it their way: Suva endorses a coup amid con-
fusion and violence. Time, 1 June, 44-45.

Reporters Sans Frontieres (2013) World Press Freedom Index 2013. Paris: Reporters Sans
Frontieres. Available at: http://fr.rsf.org/IMG/pdf/classement_2013_gb-bd.pdf (accessed
27 May 2013).

Robie D (2003) Pacific media councils and cultural values: Safety valve or entrenched
hegemony? Pacific Journalism Review 9(1): 102—122.

Robie D (2004) The sword of Damocles in the South Pacific: Two media regulatory case
studies. Journalism Review 10(1): 103-122.

Robie D (2009) Behind the Fiji censorship: A comparative media regulatory case study as a
prelude to the Easter putsch. Pacific Journalism Review 15(2): 85-116.

Seke S (2010) Fiji’s Singapore-style media model worrying. Radio Australia, 9 April.
Available at: www.radioaustralia.net.au/pacbeat/stories/201004/s2868064.htm (accessed
18 September 2011).

Seow FT (1998) The Media Enthralled: Singapore Revisited. London: Lynne Rienner.

Siegel M (2013) Video of police beating in Fiji prompts Ire. New York Times, 10 March.

Sim SF (2001) Asian values, authoritarianism and capitalism in Singapore. The Public 8(2):
45-66.

Sim SF (2006) Hegemonic authoritarianism and Singapore: Economics, ideology and the
Asian economic crisis. Journal of Contemporary Asia 36(2): 143-159.

Simon R (1991) Gramsci’s Political Thought: An Introduction. London: Lawrence & Wishart.

Singapore (1964) Sedition Act. Available at: http://statutes.agc.gov.sg/aol/search/display/
view.w3p;page = 0;query =1d%3A %2212a305dd-990e-499¢-2962-a¢51072f4816%22%20
Status%3Ainforce;rec = 0;whole = yes (accessed 26 December 2013).

Singh S (2010) Life under Decree No. 29 of 2010: The Fiji media development decree. Pacific
Journalism Review 16(2): 147-162.

Tan N (2013) Democratization and Embracing Uncertainty in Post-2011 Singapore.
In: Fung E and Drakeley S (eds) Democracy in Eastern Asia. London: Routledge.

Tey TH (2008) Inducing a constructive press in Singapore: Responsibility over freedom.
Australian Journal of Asian Law, 10: 202-232.

Thomas C (1995) Singapore imposes fines on Tribune. Times (London), 18 January.

Tsun HT (2008) Confining the freedom of the press in Singapore: A ‘pragmatic’ press for
‘nation-building’? Human Rights Quarterly 30(4): 876-905.



274 the International Communication Gazette 76(3)

Turnbull CM (1995) Dateline Singapore: 150 Years of the Straits Times. Singapore:
Singapore Press Holdings.

United Kingdom (2013) Human rights and democracy.: The 2012 Foreign & Commonwealth
Office Report. London: Controller of Her Majesty’s Stationery Office, April. Available
at: http://www.hrdreport.fco.gov.uk/wp-content/uploads/2011/01/2012-Human-Rights-
and-Democracy.pdf (accessed 22 September 2013).

U.S. Department of State (2013) Country Reports on Human Rights Practices for 2012: Fiji.
Washington, DC: Bureau of Democracy, Human Rights and Labor. Available at: http://
www.state.gov/j/drl/rls/hrrpt/humanrightsreport/index.htm?year=2012&dlid=204201#
wrapper (accessed 22 September 2013).

Vunileba A (2008) Interim A-G calls in Times publisher. Fiji Times, 15 March.

Wallace CP (1995) Singapore’s grip. Columbia Journalism Review, November/December, 19.



